ضرر هزار میلیاردی به سینمای ایران وارد شده است!
به گزارش فیلمزی، کاهش مخاطبِ سینما پیش از آغاز اعتراضها مشهود بودو اما با اوج گرفتن اعتراضهای مردمی، این کمبود مخاطب چشمگیرتر شده است.
در همین راستا امیرحسین علمالهدی کارشناس سینما و مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» در دولت یازدهم در گفتوگو با فیلمزی گفت: اقتصاد سینما همواره از موضوعات اساسی در عرصه مدیریت فرهنگی است. به ویژه در وضعیتی که موج اعتراضها بر کاهش چشمگیر مخاطب و اقتصاد سینما تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: کاهش ۱۰ میلیونی مخاطب در سال جاری قابل پیشبینی بود که ضرر هزار میلیاردی هم بر پیکره سینما وارد کرده است. هرچند این ضررِ مالی به مسائل اخیر کشور ربطی ندارد بلکه مربوط به ریلگذاری مدیریت سینما در دولت سیزدهم است.
این کارشناس سینما تاکید کرد: سیاستگذاری اقتصاد سینما در دولت پیشین بر پایه ساخت و اکران فیلمهای کمدی شکل گرفته بود. سیاستی که در حال حاضر تَهکشیده و مخاطب از سینمای کمدی استقبال نمیکند.
امیرحسین علمالهدی با بیان این مطلب که وضعیت سینمای اجتماعی در سال جاری بهتر بود، گفت: آنچه مسلم است سینمای اجتماعی امسال نسبت به سایر گونههای سینمایی وضعیت بهتری داشت. البته که امروزه این نوع سینما از واقعیتهای اجتماعی عقبتر است و به اعتقاد من نیاز به باز تعریف مجدد دارد. ضمن اینکه استقبال از سینمای اجتماعی بستگی به مضامین آثاری دارد که در این حوزه ساخته میشود و اگر مضامین، مبین دغدغههای امروز جامعه نباشد قطعا از مردم عقب میماند.
این مدیر فرهنگی در پاسخ به این سوال که پیشبینی او برای وضعیت سینما در سال آینده چیست گفت: باید صبر کرد و دید سیاستگذاری و ریلگذاری دولت چهاردهم چگونه پیش میرود و فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر انتخاب و نمایش داده میشوند، تا چه اندازه تضمینکننده اقتصاد سینمای ایران هستند.
علمالهدی خاطرنشان کرد: مخاطب سینما در سال جاری ۲۴ میلیون نفر تخمین زده شده است که این آمار در سال گذشته ۳۵ میلیون بوده! یعنی ۱۰ میلیون کاهش مخاطب وجود داشته است که اگر این روند افزایش پیدا کند با سینمایی ورشکسته روربرو هستیم. بنابراین باید دید که سیاستگذاران چگونه از اقتصادِ سینما صیانت میکنند.