جنگ سینماها را تعطیل کرد؟
به گزارش فیلمزی، با پیشآمدن شرایط بحران در کشور که چندی پیش در دی ماه سال ۱۴۰۴ تجربه کردیم و همچنین با آغازِ جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران در صبح روز ۹ اسفند، سینماها جزو اولین مراکز فرهنگیاند که فعالیتهای آنها یا تعطیل میشود و یا به حالت تعلیق درمیآید.
بر همین اساس و طبق آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)، با آغاز جنگ و ایجاد شرایط اضطراری در زندگی روزمره مردم، سینماها در کل کشور در این دو روز فقط ۲۴۱ سانس اکران داشته است و طبق جدول ارائه شده کل فروش در آن ۳۱۰ میلیون تومان بوده است.
کدام فیلمها در صدر فروش قرار داشتند؟
نکته قابلتوجه در فروش فیلمها در این دو روز صدرنشینی فیلمهای مربوط به کودکان و نوجوانان است که مورد توجه مخاطبان سینما از جمله خانوادهها بوده است. به این ترتیب فیلمهای «یوز» بهکارگردانی رضا ارژنگی، «دختر برقی» ساخته حسین قناعت و «افسانه سپهر» بهکارگردانی عماد رحمانی بیشترین فروش را نسبت به فیلمهای کمدی روی پرده همچون «کفایت مذاکرات»، «جزیره جیمزباند» و «آقای زالو» داشتند.
البته این موضوع، یعنی توجه به سینمای کودک در شرایط بحران، قبلا نیز تجربه شده است. در ایام اعتراضهای مردمی بهخصوص بعد از روزهای ۱۸ و ۱۹ دی ماه و قطعی کامل اینترنت، انیمیشن سینمایی «یوز» آمار پرمخاطبترین فیلم آن روزها را نیز به خود اختصاص داد.
این موضوع بسیار جالب و قابلتوجه بود و فیلمزی در همان روزها علت این موضوع را از رضا ارژنگی جویا شد که خودِ او هم از این آمار تعجب کرد و گفت که والدین در شرایط بحران و برای دور نگه داشتن فرزندان خود از فضای نامطلوبِ پیرامونی به فیلمهای مختص کودکان و نوجوانان روی پرده پناه میبرند.
اتفاقی که متاسفانه در فاصله کمتر از دو ماه، با رخ دادن جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، بار دیگر رخ داد.
افت مخاطب در شرایط اقتصادی کنونی و بهخصوص بروز بحرانهای اجتماعی و سیاسی پیدرپی کارشناسان، بهویژه سینماداران و صاحبان سرمایه را بر آن داشته تا با ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی در جهت جذب مخاطب گامهای عملیاتی بردارند.
آیا با وجود حوادث پیدرپی در کشور، بحران سینما رفع خواهد شد؟
در رسانه فیلمزی با طرح این پرسش که «آینده مخاطب سینمای ایران چگونه خواهد بود؟» سراغ کارشناسان خواهیم رفت و نقطهنظر آنها را نیز جویا میشویم.
شما هم دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.