یک فیلمنامه‌نویس: اجازه دهید سینما مردم را همان‌طور که در خیابان هستند، نشان دهد

سه‌شنبه 2 تیر 1405 - 15:10
مطالعه 2 دقیقه
طرح فیلم
مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس معتقد است مسئولان باید اجازه دهند مردم همان‌طور که در خیابان دیده می‌شوند، روی پرده سینما نیز دیده شوند.

به گزارش فیلمزی، مهدی سجاده‌چی، فیلمنامه‌نویس پیشکسوت معتقد است، اگر ما بخواهیم بین سینما و مردم صلحی برقرار کنیم باید متناسب با القابی که مردم در این مدت گرفته‌اند با آن‌ها رفتار کنیم، القابی مثل «ملت مبعوث شده» که برای من تعبیری دوست‌داشتنی است. ملتی که به شکل ناخودآگاه برای انجام یک وظیفه تاریخی در جهت بازگشت امپراتوری فرهنگی‌اش برانگیخته شده‌اند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه گفتگوی خود با ایلنا گفت: حاکمیت باید به اندازه القابی که به ملت می‌دهد به آن‌ها توجه داشته باشد و مردم ایران این امکان را داشته باشند به همان شکلی که هستند با همه ویژگی‌هایشان دیده شوند.

وی ادامه داد: به نظر من با توجه به شرایط پیش آمده که من آن را یک فرصت تاریخی می‌دانم امروز درهایی باز شده که شاید تا چند ماه پیش حتی رویایش هم به ذهنمان خطور نمی‌کرد.

سجاده‌پی تاکید کرد: رویای یک رشد اقتصادی بسیار خوب، رفتن جامعه به سمت امید و رفاه وجود دارد. شاید این اتفاق‌ها رخ ندهد و مسائل مختلفی مانع شوند اما شرایط به دست آوردن آن فراهم شده و در مورد سینما هم همینطور است. بایستی مسئولان بالادستی که سینما را کنترل می‌کنند و مسئولان سینمایی از این فرصت تاریخی و استثنایی استفاده کنند و برای اولین بار مردم به همان شکلی که هستند و در جامعه و خیابان دیده می‌شوند با همه رنگ‌ها و تفاوت‌ها که در ظاهرشان، در فکر کردنشان و جهت‌گیری‌هایشان وجود دارد در یک سینمای واقعی دیده شوند. ما امروز این شانس را داریم که به سمت این سینما برویم.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما با وجود برخوردهایی که با فیلم‌ها و سینماگران وجود دارد، به وجود این شانس تاریخی توجهی شده است توضیح داد: تاکید من این است که به آن رفتارهای سابق برنگردیم، من بر این عقیده‌ام که شرایطی فراهم شده تا بدون نیاز به برخورد با افراد و آثار مختلف دیدگاه‌های متنوع را در یک جامعه آرام‌تر و بسامان‌تر مشاهده کنیم.

فیلمنامه‌نویس فیلم «خاک سرخ» خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند در این کرامتی که از لحاظ نظامی و سیاسی برای حاکمیت و کشور به دست آمده سهمی داشته باشند و ما در سینما هم باید این کرامت را شاهد باشیم. این کرامت اینگونه دیده می‌شود که ما در سینما آنقدر مردم را محرم بشناسیم که بتوانیم خیلی از حرف‌ها را با آن‌ها مطرح کنیم. مطمئناً منظور من این نیست که سینما را به محلی برای جای دادن زباله‌ها تبدیل کنیم. اتفاقا می‌توانیم به زیبایی‌ها هم بپردازیم، کشور ما شرایطی ویژه برای شکوه دارد که فکر می‌کنم سینما می‌تواند این شکوه را نشان دهد به شرط اینکه سینمای ما واقعی باشد.

نظرات