«بی‌طرفی دیگر گزینه نیست»؛ کارزار حمایت سینماگران از فلسطین ادامه دارد

سه‌شنبه 25 شهریور 1404 - 22:00
مطالعه 2 دقیقه
کولاژ بندیکت کامبربچ و فلورنس پیو
ستارگانی چون بندیکت کامبربچ و فلورنس پیو سکوت را می‌شکنند و در ویمبلی برای فلسطین روی صحنه می‌روند. این یک کنسرت نیست؛ یک فریاد است.

چهارشنبه شب، ۱۷ سپتامبر، چراغ‌های سالن ومبلی آرنای لندن نه برای یک نمایش پر زرق‌وبرق، که برای اعلام همبستگی خاموش می‌شوند. اینجا جایی است که جهان سینما و موسیقی، شانه به شانه‌ی هم، سکوت سنگین ماه‌های اخیر را می‌شکنند. ستارگانی چون بندیکت کامبربچ، فلورنس پیو، ریز احمد و دیمن آلبارن در رویدادی به نام «اتحاد برای فلسطین» (Together For Palestine) گرد هم می‌آیند تا صدایی باشند که مدت‌هاست نشنیده گرفته شده.

به گزارش Collider، این کنسرت خیریه که توسط موزیسین برجسته، برایان اینو، سازماندهی شده، به سرعت تمام بلیت‌هایش فروخته شد و قرار است به صورت زنده از یوتیوب پخش شود. به‌گزارش NME، این رویداد تنها یک گردهمایی هنری نیست، بلکه بیانیه‌ای قدرتمند از سوی صنعتی است که اغلب متهم به بی‌تفاوتی می‌شود.

گاز خان، کمدین و مجری برنامه، با لحنی صریح هدف این شب را خلاصه می‌کند: وقتی می‌بینی بچه‌ها در غزه به جای کتاب با بمب روبه‌رو هستند، می‌فهمی که این وضعیت نباید عادی شود. سکوت یک گزینه نیست. برای همین این کنسرت اهمیت دارد. «اتحاد برای فلسطین» درباره‌ی همبستگی، عشق و این است که بگوییم ما شما را می‌بینیم و کنارتان ایستاده‌ایم.

این موج جدید تنها به این کنسرت محدود نمی‌شود. به نظر می‌رسد ماسک بی‌طرفی صنعت سرگرمی در حال ترک برداشتن است. پیش از این، صدها بازیگر از جمله مارک رافلو و الیویا کلمن متعهد شده بودند که با نهادهای تحت حمایت اسرائیل همکاری نکنند. پینک‌پنترس، خواننده‌ی نسل جدید، این تغییر را این‌گونه توصیف می‌کند: «یک تغییر جهت اتفاق افتاده که در آن هنرمندان می‌فهمند پلتفرمشان واقعاً اهمیت دارد و این وظیفه‌ی آن‌هاست که صدای عدالت‌خواهی را تقویت کنند. یک صدا ممکن است نادیده گرفته شود، اما وقتی به یک هم‌سرایی تبدیل شود، نادیده گرفتنش بسیار سخت‌تر است».

شاید باورکردنی نباشد، اما برایان اینو فاش کرده که ۱۸ ماه برای به سرانجام رساندن این کنسرت تلاش کرده است. سالن‌ها و حتی هنرمندان تردید داشتند و ترس، این حرکت را فلج کرده بود. اما دیگر نه. اینو که زمانی محتاط بود، حالا وضعیت را «غیراخلاقی و منزجرکننده» می‌خواند و تاکید می‌کند: ما می‌خواهیم این رویداد به عنوان مناسبتی دیده شود که در آن مردم، فارغ از وابستگی مذهبی یا قومی خاص خود، با هم کار می‌کنند.

در کنار چهره‌های جهانی، هنرمندان فلسطینی مانند سما عبدالهادی، فرج سلیمان و نای برغوثی نیز روی صحنه خواهند رفت تا صدای مردم خود باشند. سما عبدالهادی، که قرار است با جیمی ایکس‌ایکس اجرا کند، می‌گوید: «من از پلتفرمم در ومبلی استفاده خواهم کرد تا صدای فلسطینیان را تقویت کنم و فضایی برای سوگواری، اتحاد و بازیابی انرژی ایجاد کنم. برای یک فلسطین آزاد.» این کنسرت فقط یک رویداد خیریه نیست؛ اعلام موضعی است که شاید سرآغاز فصل جدیدی از کنشگری در دنیای هنر باشد.

نظر شما چیست؟ آیا هنرمندان باید بیشتر در مسائل انسانی و سیاسی موضع‌گیری کنند؟

نظرات