سم ریمی می‌خواهد فیلمی از بتمن را کارگردانی کند

شنبه 6 تیر 1405 - 21:30
مطالعه 3 دقیقه
سم ریمی و بتمن رابرت پتینسون
سام ریمی می‌گوید دوست دارد فیلمی از بتمن بسازد و حتی از علاقه‌اش به سایه و سوپرمن هم گفته است.

سم ریمی، کارگردان مرد عنکبوتی که سه‌گانه‌ی اصلی و جریان‌ساز این مجموعه را ساخت، حالا می‌گوید دوست دارد شانس کارگردانی یکی از نمادین‌ترین قهرمانان دی‌سی، یعنی بتمن، را به دست بیاورد. او در مصاحبه‌ای از علاقه‌اش به برخی شخصیت‌های ابرقهرمانی، از جمله بتمن، حرف زد. ریمی در گفت‌وگویی دیگر هم هرگونه احتمال ساخت «مرد عنکبوتی ۴» را کنار گذاشته بود، اما درباره‌ی بتمن صریح‌تر بود و نشان داد که هنوز هم این شخصیت برایش وسوسه‌برانگیز است.

به‌گزارش فیلمزی و به نقل از سی‌بی‌آر، ریمی گفته است: «بتمن را دوست دارم. سعی کردم یک فیلم بتمن بسازم. نتوانستم حقوقش را بگیرم.» او اما فقط به همین یک شخصیت محدود نشد و توضیح داد که چند چهره‌ی دیگر از دنیای دی‌سی و حتی ادبیات عامه‌پسند نیز برایش جذاب بوده‌اند. ریمی در ادامه گفت: «سایه را هم دوست دارم. برای آن هم نتوانستم حقوقش را بگیرم. اما، خب، سوپرمن همیشه یکی از محبوب‌هایم بوده است.»

او سپس توضیح داد که اگر قرار باشد سراغ چنین شخصیت‌هایی برود، فیلم باید بر پایه‌ی یک روایت تازه و وفادار به ذات قهرمان ساخته شود. ریمی در این‌باره گفت: «بله، تعداد زیادی از شخصیت‌های دی‌سی هستند که دوستشان دارم، و فقط کافی است نویسندگان یک داستان اورجینال بر اساس آن شخصیت‌ها پیدا کنند؛ داستانی که به خود شخصیت وفادار باشد و در جهان واقعی او جریان داشته باشد، نه چیزی که هواداران را ناامید کند، بلکه چیزی که بر پایه‌ی عشق طرفداران به آن شخصیت باشد و بهترین لحظه‌های آن شخصیت‌ها را بیرون بکشد و تعارض‌های درستشان، یا چالش‌های مناسب برای قهرمان درست را نشان بدهد. اگر داستانی باشد که برای آن فرد خاص یک سفر واقعی داشته باشد، آن وقت دوست دارم فیلمش را بسازم.»

با این حال، ریمی شاید برای ورود به پروژه‌ی تازه‌ی بتمن کمی دیر رسیده باشد. مت ریوز در حال حاضر روی دنباله‌ی «بتمن» کار می‌کند و نخستین فیلم بتمن در دنیای دی‌سی، «دلیر و جسور»، نیز تازه فیلمنامه‌نویس خود را پیدا کرده است؛ کریستینا هادسن که قرار است دوباره با اندی موشیتی، کارگردان فیلم «فلش»، همکاری کند. با وجود این رقابت‌ها و برنامه‌های در جریان، روشن است که ریمی هنوز هم از ابرقهرمان‌ها فاصله نگرفته و حتی پانزده سال پس از اکران «مرد عنکبوتی ۳» به دنیای مارول بازگشت و فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness را ساخت.

علاقه‌ی او به سوپرمن اما به‌نظر می‌رسد به نتیجه نرسد، جیمز گان، خود فیلم اخیر سوپرمن را کارگردانی کرده که آغازگر دنیای تازه‌ی دی‌سی بود و انتظار می‌رود برای دنباله‌ی آن با عنوان «مرد فردا» هم بازگردد؛ فیلمی که برای اکران در سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. در مورد «سایه» هم وضعیت سال‌هاست در برزخ توسعه مانده، آخرین اقتباس سینمایی از این شخصیت که با بازی الک بالدوین در سال ۱۹۹۴ منتشر شد، مدت‌هاست تنها فیلم این خط روایی به شمار می‌رود.

نکته‌ی جالب این است که ریمی حوالی سال ۲۰۰۶ خودش در تلاشی برای بازآفرینی این شخصیت روی پرده مشارکت داشت؛ طرحی که قرار بود یک جهان سینمایی مشترک از شخصیت‌های پاپ‌کالچر، از جمله داک ساوج و اَونجر، بسازد. با این حال، او در سال ۲۰۱۲ تایید کرد که آن فیلم کنار گذاشته شده است. با وجود همه‌ی این فراز و فرودها، هنوز هم این پرسش باقی مانده که آیا ممکن است روزی فیلمی از «سایه» به کارگردانی سام ریمی ساخته شود یا نه.

نظرات